Mitä jokaisen siivousalalla työskentelevän pitäisi tällä hetkellä tietää alan robotiikasta?

 

Robotit ovat viime aikoina realisoituneet 90-luvun elokuvista suoraan keskelle kiireistä ja värikästä arkeamme. Ne kehittyvät koko ajan ja niiden ympärillä on paljon puhetta ja pöhinää, mutta missä tällä hetkellä oikein mennään? Tässä jutussa kolme siivousalan asiantuntijaa avaa omaa näkökulmaansa robottien kehityskaareen ja nimenomaan tähän hetkeen. Mikä on oleellista ja mikä ei?

Asenteet ja suhtautuminen

Ihmiset törmäävät työelämässä robotteihin yhä useammin, näin myös siivousalalla. Alkuhuuman jälkeen suhtautuminen on kaksijakoista. Leo Cleanin myynti- ja liiketoimintajohtaja Petri Kivikoski kuvailee ihmisten huolia kauppakeskuksissa tehtyyn kyselyyn pohjautuen.

 - Kansan syvät rivit eivät pidä ajatuksesta, että kone vie työpaikan.

YTM Nina Savelan väitöskirjatutkimuksen mukaan suhtautuminen robotteihin työelämässä on jonkin verran negatiivista ja ennakkoluuloja esiintyy erityisesti, kun robotit esitellään sosiaalisina toimijoina, kuten kollegoina tai työntekijöinä. Tämän nähdään uhkaavan ihmisten identiteettiä ja autonomiaa. 1

 


 " Muutosta on kyllä luvassa. "


 

ISS:n siivouspalvelujen tuotepäällikkö Minna Konttila toteaakin, etteivät robotit ole tulleet suoraan viemään siivoojien työtä, mutta muutosta on kyllä luvassa.

 - Lattioiden siivous on aikaa vievää ja nyt kun robotit sen tekevät, työtä pitää osata suunnata toisaalle, esim. tasopintojen ja kosketuskohtien puhdistukseen tai jaksotöiden tekemiseen. Joissakin kohteissa siivoojien työntunnit voivat suoraa vähentyäkin, mutta missään tapauksessa siivoustyö ei lopu, koska meillä on pulaa osaavista työntekijöistä ja tämä tilanne ei tule näillä näkymin helpottumaan millään tavalla tulevien vuosien aikana. Robotit ovat osa tulevaisuuden ratkaisua työvoimapulaan ja nyt on selvitettävä niiden kyvykkyys ja mahdollisuudet.

 

Suunnittelu

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanotaan, ja robottien kohdalla tämä pitää erityisen paikkaansa.

 - Robottien käyttöönotto vaatii kohteeseen perehtymistä ja työn suunnittelua ihan samalla tavalla kuin jos kohteeseen tulisi uusi ihminen töihin. Myös robotin käytön opettamiseen ja perehdyttämiseen henkilökunnalle pitää varata aikaa, sillä kyseessä on vielä uuden teknologian käyttöönotto eikä se välttämättä ole aina ihan helppoa. Robotin käytöstä pitää sopia asiakkaan kanssa ja miettiä yhdessä, missä kaikkialla robottia voi käyttää ja mitä mahdollisimman laaja robotin hyödyntäminen vaatii asiakkaalta. Myös tietoturvaan liittyvät asiat on tarpeen mukaan selitettävä asiakkaalle, muistuttaa Konttila.

Hyvää suunnittelua ja perehtymistä peräänkuuluttaa myös siivouskonetoimittajan edustaja, myyntipäällikkö Antti Kärkkäinen Tammiholmalta.

 - Siivouskonerobottia harkitsevan kannattaa ensimmäisenä selvittää kohteen pesutarve, eli minkälaisella pesuteholla lattia pysyy siistinä ja mitä hyötyä robotti mahdollisesti tilaan tuo. ”Hankitaan robotti, koska se on kivaa ja uutta” tai ”koska kaverillakin on”, eivät ehkä ole niitä järkevimpiä perusteita tämän teknologian ostamiselle.

Konttila muistuttaa, että robotin hankinnassa on syytä ottaa huomioon myös aika-akseli monelta eri kantilta.

 - Robottien työskentelyvauhti on huomattavasti hitaampi kuin ns. tavallisten imureiden tai yhdistelmäkoneiden ja tämä on otettava kohteissa huomioon. Toisaalta taas robotit voivat työskennellä vaikka useamman kerran päivässä ilman lisäkustannusta, eli likaantuvat alueet saadaan pidettyä hyvässä kunnossa aikaisempaa helpommin.

 

Pesujälki ja robotiikka

Robottitarjontaa katsoessa valinnanmahdollisuuksia alkaa olla kohta yhtä monta kuin Kiinan sähköautomarkkinoilla autoja. Hankintoja tehdään monin eri perustein, mutta tärkeää on, että siivousrobotissa on sanan molemmat puolet kunnossa: sekä siivoustulos, että toimiva robotiikka.

 


Tärkeintä on, että siivousrobotissa yhdistyvät sekä hyvä siivoustulos, että toimiva robotiikka.


 

Kaiken kaikkiaan robottien navigointi ja toimivuus on mennyt harppauksilla eteenpäin, siitä mitä ensimmäiset siivousrobotit olivat. Nyt aletaan ehkä kiinnittää jälleen pelkän robotiikan sijaan huomiota myös laitteen itsetarkoitukseen eli pesujälkeen.

 - Kun kokeilimme robotteja kauppakeskuksessa, ei yksikään niistä yltänyt siivoojan suoritukseen, kuvailee Kivikoski aiempia huonoja kokemuksiaan.

Tarjolla on erilaisia robotteja eri ympäristöihin. Kevyisiin ns. moppauskohteisiin voidaan hankkia edullinenkin kone, mutta hankaliin tai haastaviin kohteisiin ei ole vielä edullisia siivousrobotteja. Tällöin siivottavan tilan on oltava iso, jotta robotin hankkiminen on kannattavaa. 

 - Markkinoilla on hyvin erilaisia laitteita, jotka on tarkoitettu erilaisiin ympäristöihin, esimerkiksi 20 kg:n muovilaatikolla ei voida korvata 500 kg:n siivouskoneen tehoa, muistuttaa Kärkkäinen.

1 Lähde: https://yle.fi/a/3-12505135

 

Oletko kiinnostunut Tennant siivouskonerobotista?

 

Jos haluat lisää vinkkejä tai tietoa siivouskoneroboteista, ota yhteyttä siivouskonepalveluumme:

 


Myyntipäällikkö Etelä- ja Itä-Suomi          
Antti Kärkkäinen
040 664 6545
antti.karkkainen@tammiholma.fi   

Etelä- ja Keski-Suomi
Eero Puro
040 748 6068
eero.puro@tammiholma.fi           
Länsi-Suomi
Miika Huhtala
0400 770 295
miika.huhtala@tammiholma.fi


Pohjanmaa
Vesa Korvola
040 088 2078
vesa.korvola@tammiholma.fi

Pohjois-Suomi
Mika Jaara
040 621 6789
mika.jaara@tammiholma.fi
Huolto ja varaosat
Ari Backlund
040 746 8106
ari.backlund@tammiholma.fi