Suvi Vuorela (ISS): ”Lentokentän Robin-robotin helppokäyttöisyys yllätti ”
Lentokone on laskeutunut hetki sitten Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja portilta 28 alkaa virrata ihmisiä tasaisena massana kohti terminaalia. Rauhallisen äänimaiseman seasta erottuu kirkas lapsen ääni: ”Hei, mennään kattomaan, onko siellä taas se Robin-robotti!”.
Robin-robotti on tullut viimeisen vuoden aikana tutuksi näyksi lentokentän lähtöporttialueella ja herättänyt paljon huomiota ja ihastelua matkustajissa. Osa ihmisistä hymyilee laitteelle, kun se ajaa vastaan ja toiset jopa pysähtyvät ottamaan valokuvia. Myös ISS:n henkilökunnan sekä heidän asiakkaansa Finavian suhtautuminen yhdistelmäkonerobottiin on positiivista.
- Asenteet ovat olleet tosi hyviä alusta alkaen. Meillä Robinia osaa käyttää tällä hetkellä noin kymmenkunta siivoojaa ja kohdevastaavaa. Osa siivoojista tosin on saattanut alkuun vähän ujostella robotin käyttämistä, mutta kaikki, jotka käyttöön on opetettu, ovat kyllä nopeasti sen oppineet, toteaa ISS:n asiakkuusjohtaja Suvi Vuorela.
Kuvassa Suvi Vuorela ja lentokentän T7AMR robotti
- Robotin helppokäyttöisyys onkin oikeastaan ollut ainoa yllätys sen käyttöönotossa, Vuorela naurahtaa.
Robinin eli Tennant T7AMR -yhdistelmäkonerobotin yksi parhaista ominaisuuksista on nimenomaan sen helppokäyttöisyys. Sillä ajetaan ensin haluttu alue, jonka jälkeen se pesee kyseisen reitin omatoimisesti haluttuna ajankohtana. Siivoojien on helppo muuttaa reittejä itse milloin tahansa esimerkiksi muuttuvan ympäristön vuoksi.
Tennant T7AMR on parhaimmillaan juuri lentokenttien, ostoskeskusten ja teollisuuden suurissa ja avonaisissa kohteissa. Robotti siivoaa noin 1500–1800 neliömetriä tunnissa, neljän tunnin pätkissä. Laitteen suoriutumista on helppo seurata viikoittain sähköpostiin saatavan raportin ansiosta. Siitä voi nähdä koneen työskentelyajan, siivotut neliöt sekä mahdolliset tekniset haasteet.
Vuorela kertookin Robinin siivoavan terminaalia kolmisenkymmentä tuntia viikossa. Tarkoituksena on kuitenkin päästä lähes neljäänkymmeneen viikkotuntiin.
- Robin työskentelee siivoojan työparina eli siivooja laittaa sen käyntiin alueelle tullessaan. Tämä keventää jonkin verran siivoojan työtehtäviä, kun ei tarvitse alkaa tehdä välinejumppaa, kuvailee Vuorela ihmisen ja robotin yhteiseloa.
Itseisarvo siivouskonerobotissa ei kuitenkaan ole toimiva ja helppokäyttöinen robotiikka, vaan myös siivoustulos. Tennant-robotit pesevätkin yhtä tarkasti kuin Tennantin yhdistelmäkoneet.
- Näkisin, että iso hyöty Robinissa on se, että sillä saadaan tehtyä tosi kattavasti koneajoa, kun se tekee työnsä niin tarkkaan. Pesu- ja kuivausjälki on hyvää. Haittoja ei juuri ole ollut. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, kun Robin on jäänyt johonkin jumiin, esimerkiksi nyt, kun tuossa on tuo nosturi, Vuorela osoittaa keltaisin lippuaidoin aidattua työkonetta. Tällöinkään kone ei aiheuta mitään tuhoa, vaan se pysähtyy. Sitten se on helppo käydä siirtämässä esteen ohitse.
Tulevaisuudesta puhuttaessa Vuorela katsoo robottien tulevaisuutta siivousalalla positiivisin mielin.
- Näen, että robotiikasta on hyötyä, kun robotti työskentelee siivoojan työparina etenkin isoissa kohteissa.
Oletko kiinnostunut Tennant siivouskonerobotista?
Jos haluat lisää vinkkejä tai tietoa siivouskoneroboteista, ota yhteyttä siivouskonepalveluumme:
|
Etelä- ja Keski-Suomi Eero Puro 040 748 6068 eero.puro@tammiholma.fi |
Länsi-Suomi Miika Huhtala 0400 770 295 miika.huhtala@tammiholma.fi |
|
Pohjois-Suomi Mika Jaara 040 621 6789 mika.jaara@tammiholma.fi |
Huolto ja varaosat Ari Backlund 040 746 8106 ari.backlund@tammiholma.fi |